2 Reports on the 6th Symphony in Utrecht

Zwei Berichte über die Aufführung der 6. Symphonie Avet Terterians

Two impressions from the 6th symphonie of Avet Terterian, performed in Utrecht:

URL: http://tsja.editthispage.com/discuss/msgReader$295

Been to a concert of the Radio Kamerorkest that offered a lot of discoveries: La Jalousie (1991) by Heiner Goebbels (1952): sounds out of a book by Alain Robbe-Grillet, read by Johan Leysen (a Dutch actor); dreamlike; Polaroids by Helmuth Oehring (1961) and Iris ter Schiphorst (1996): an amazing piece for countertenor, an interpreter for the deaf and ensemble; the image of the two seperate worlds of sound and image; everyone is shocked by a big bang on the drums, except the deaf actress Christina Schönfeld, who just continues to sign; ballet by hands; Symfony no. 6 (1981) by Avet Terterian (1929-1994): a work by an Armenian composer that died too early to get popular in the west; how 80 decibels can be noise; how a final chord can open a new world.

You can hear the concert on January 29 on Dutch Radio 4 at 20.00h (GMT+1)

URL: http://misdruk.weblogs.com/2001/01/13: Inferno

Waanzinnig indringende muziek, de zesde symfonie van de Armeense Avet Terterian waarover Tsja al logde. Ik had voordat ik thuis wegging net nog een stukje van de stille tocht in Volendam gezien en deze muziek riep alle beelden weer boven.

Het stuk begon met één harde slag die tot het einde uitklonk alsof hiermee de onomkeerbare tragedie een aanvang vond. Daarna was er alleen nog maar het brullen van de vuurzee, het gierend oplaaien van vlammen en het geknisper van ontstoken sterretjes.

Voor mij was dit gisteren het grondthema van deze compositie. De prachtige koren, deels elektronisch deel life – veraf en dichtbij dus – leken een laatste wanhopige poging tot contact tussen toeschouwers en hen die in de vlammen zaten. Het was ijzingwekkend en bloedstollend. Het was de hel zelf en bijna te pijnlijk om aan te horen. Totdat er van zeer veraf klokken begonnen te luiden en een nieuwe fase werd ingezet. Eerst aarzelend nog van ongewilde acceptatie, maar later bij de prachtige slotaccoorden van grote vredige berusting en hoop op een helende toekomst.

Avet Terterian, Symphonie #3 und Symphonie #6, Musica non grata # 74321 56265 2, Melodya BMG Classics ©1998 BMG Entertainment

Zwei Berichte über die 6. Symphonie in Utrecht

Zwei Berichte über die Aufführung der 6. Symphonie Avet Terterians in Utrecht.

Von http://tsja.editthispage.com/discuss/msgReader$295

Been to a concert of the Radio Kamerorkest that offered a lot of discoveries: La Jalousie (1991) by Heiner Goebbels (1952): sounds out of a book by Alain Robbe-Grillet, read by Johan Leysen (a Dutch actor); dreamlike; Polaroids by Helmuth Oehring (1961) and Iris ter Schiphorst (1996): an amazing piece for countertenor, an interpreter for the deaf and ensemble; the image of the two seperate worlds of sound and image; everyone is shocked by a big bang on the drums, except the deaf actress Christina Schönfeld, who just continues to sign; ballet by hands; Symfony no. 6 (1981) by Avet Terterian (1929-1994): a work by an Armenian composer that died too early to get popular in the west; how 80 decibels can be noise; how a final chord can open a new world. You can hear the concert on January 29 on Dutch Radio 4 at 20.00h (GMT+1)

Von: http://misdruk.weblogs.com/2001/01/13:

Inferno Waanzinnig indringende muziek, de zesde symfonie van de Armeense Avet Terterian waarover Tsja al logde. Ik had voordat ik thuis wegging net nog een stukje van de stille tocht in Volendam gezien en deze muziek riep alle beelden weer boven. Het stuk begon met een harde slag die tot het einde uitklonk alsof hiermee de onomkeerbare tragedie een aanvang vond. Daarna was er alleen nog maar het brullen van de vuurzee, het gierend oplaaien van vlammen en het geknisper van ontstoken sterretjes. Voor mij was dit gisteren het grondthema van deze compositie. De prachtige koren, deels elektronisch deel life – veraf en dichtbij dus – leken een laatste wanhopige poging tot contact tussen toeschouwers en hen die in de vlammen zaten. Het was ijzingwekkend en bloedstollend. Het was de hel zelf en bijna te pijnlijk om aan te horen. Totdat er van zeer veraf klokken begonnen te luiden en een nieuwe fase werd ingezet. Eerst aarzelend nog van ongewilde acceptatie, maar later bij de prachtige slotaccoorden van grote vredige berusting en hoop op een helende toekomst.

Avet Terterian, Symphonie #3 und Symphonie #6,

Musica non grata # 74321 56265 2,

Melodya BMG Classics (c)1998 BMG Entertainment